tisdag 1 juli 2008

forts. Kalle Pe.

Jag hittade en fortsättning på mitt möte med Kalle Pe
som jag bara måste få berätta !

Efter samtalet om rönnblommor och potatisland kom min man ut.
Han hälsade på Kalle Pe med orden "Hur står det till Kalle, mår du bra idag ?"

Joo då, det var ingen större fara, han hade börjat se lite illa bara på gamla dar.
Min man undrade om det var dags skaffa glasögon ?

Nää, svarade Kalle Pe, han hade redan ett par, ärvt efter Sigfrid, sin döde bror,
fast dom gjorde ingen större nytta, fick mest ligga hemma på byrån.

Min man lånade honom sina egna glasögon att provtitta genom.
"Jälarn i den, nu ser jag till och med telefontrådarna över vägen,
de va som f-n, vilken skillnad !!!" Utbrast Kalle Pe.

Min mans övertalningsförsök att han skulle skaffa egna glasögon
verkade lyckas, tills han fick höra vad dom skulle komma att kosta.

Så mycket pengar ville Kalle Pe verkligen inte lägga ut.
Han ansåg att han redan hade sett det mesta här i livet,
han skulle nog klara sej i fortsättningen också.

Och så blev det väl, kan jag tro...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sigfrid, var det han som sa "jag har fått en crecent i present" ?
Som satt på vår bro på Eden och pratade med barnen, ingen förstod vad han sa, men barna pratade med honom ändå...

Anonym sa...

Det fanns många härliga original på landet förr i världen. I Åsele hade vi en som var väldigt förtjust i sprit. Pappa träffade honom en förmiddag och frågade hur han mådde. Han sa "I morse när jag vaknade var jag nykter" Sen sken han upp och sa "men nu börjar de å gå över"