lördag 12 juli 2008

Hermine.

Hermine har namnsdag idag. Så hette min svärmor.
Jag hann aldrig träffa henne, har bara hört berättas
om vilken fin människa hon var. Fadern var byns handlare.
Hermine utbildade sej till konditor.
Hon träffade min svärfar, äldste sonen till en bonde i byn.
Enl. traditionen skulle svärfar överta gården,
men Hermine kunde inte bli bondmora.
Istället fick de en tomt, byggde ett hus
och öppnade kaférörelse i sitt hem.
Hermine bakade brödet. Kaféet blev populärt.
Min man växte upp och vande sej vid
att det alltid fanns hembakade kakor.

Det förändrades när han gifte sej med mej. Fast jag nog försökte
till att börja med, så kunde jag inte, klarade inte av
och ville inte baka kakor. Han fick lära sej att leva med detta faktum.
Men minnet av mamma Hermines kakor föll över honom ibland.
En pingsthelg, tillsammans framför TVn, frågade han mej:
"Tror du att det finns nån fler än vi, som inte har bakat någe till pingst ?"

Inga kommentarer: