onsdag 2 juli 2008

Norge.

Vi var bara förlovade, min man och jag, när vi tillsammans med ett annat par åkte på vår första utlandsresa. Det var tidigt 50-tal, inga charterresor hade börjat. På bio gick "Prinsessa på vift", där Audrey Hepburn åkte vespa med Gregory Peck. Vespa blev väldigt inne. Vi fick låna en vespa, det andra paret ägde redan en och med var sitt tält i packningen åkte vi iväg. Till Norge. Det var c:a 10 år efter kriget, Norge var ett fattigt land, men lika vackert då som nu. Fjällen och fjordarna hade vi väl hört talas om, men jag minns inte att vi kom så långt att vi såg någondera. Det finns ett foto av en bergknalle, där jag har skrivit "Vid Otta såg vi dom första bergen." Jag tror att vi redan från början hade siktet inställt på Stockholm. Vi kom dit och alla fyra fick vi logi och övernattning hos Gun i hennes lilla etta i Enskede.

Det blev Norge flera gånger sedan. I bil tillsammans med barnen, ibland var Pappa med, ibland en släkting. Varje gång med tält och självhushåll. Norge kom vi att tycka om. En resa sedan en gång provade min man och jag på lite lyxliv på ett hotell med utsikt över Trondhjemsfjorden och häromåret följde jag med på en bussresa, där jag verkligen kom att få uppleva Norges storslagna natur. Resans höjdpunkt var besöket på Kjeåsen, en ensam gård på en fjällsida 530 m över Simafjorden vid Hardanger. "Där ingen kunde tro att någon skulle bo" - men det gjorde dom !

En gång Norge - alltid Norge !

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man får skämmes. Har aldrig varit i Norge. Mina utlandsresor har gått till Åbo.Idag sitter jag här och är avundsjuk på en hockeyspelare som är erbjuden 20 milj. DOLLAR för att spela i en kanadensisk klubb. Det hade varit nåt att dryga ut pensionen med. Kanske man fått råd med en Norgeresa. Visserligen har jag aldrig kunnat åka skridskor, men det kanske skulle gå bättre nu när jag fått en rollator.

Anonym sa...

Så fint att läsa alla dina berättelser!

Anonym sa...

har aldrig varit i norge men sett bilder och jag måste säga att det påminner väldigt mycket om nya zeeland som jag älskade. kanske blir nästa resa en trip till norge?