måndag 30 juni 2008

Krojken från Borga.

I mina svärföräldrars hem brukade samen Ante Krojk titta in när han kom förbi med sina renar.
Det har berättats att han han kurade ihop sej under köksbordet och sov där på natten.
Just idag satt jag och tittade i en diktbok av Helmer Grundström ( Klarapoet, född i Svanabyn, granne med Vällingberget ) och hittade det här som han har skrivit om Krojken från Borga.

Tidigt påskdagsförmiddan kom vi skidande från Lillfjället.
Utanför kåtan i Borga satt gamle Krojken och karvade
på en skopa eller vad det var.
Biträdet från järnhandeln som åkte först för att imponera
på våra småjänter satte minimihakan i luften och frågade
viktigt med sin gälla kastratröst.
Va blir de för vär i dag.
Krojken kisade halvblind från den ene till den andre.
Så sa han med en illmarig glimt i sina sura ögon.
No blir det vär nog.
Småjänterna fnissade och biträdet verkade som han fått
bajs i byxorna.

Jag frågar vad det blir för vär i dag gnällde han.
Krojken kisade halvblind över vidden.
No blir de vär nog sa han.
Och så fortsatte han att karva.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Min mamma och pappa var på lappdans i Åsele. Min mamma har varit döv i många år och det här var innan hon fått hörapparat. Hon berättade att en lapp som hon dansa med sa nåt som hon inte hörde så hon svarade lite neutralt "jaa". Men hon upptäckte snart sitt misstag. Han hade sagt "får jag hångle mä dä"

Anonym sa...

Mormor! Va kul att lasa din blogg! Uppfriskande lasning i bloggvarlden! Ser ibland att du stavar ord annorlunda mot hur jag skulle stavat. Jag skriver nog sager men ser att du skriver sajer. Det ar sakert jag som har fel. :)

Anonym sa...

TILLÄGG!! Det var säkert några Krojkar med på den lappdansen För Krojk äR ett vanligt lappnamn ocH Borga ligger inte långt från åSELE

Anonym sa...

Väntar med spänning varje dag för att se vad du ska skriva om.
Håller med Sofia, uppfriskande läsning.

Gerda sa...

Sofia, jag har försökt maila dej, men det går inte fram. Tack för din uppmuntran ! Det är inte du som har fel, det är jag som envisas med talspråk !