lördag 28 juni 2008

Vällingberget.

Varje semester i Norrland
tog min Mamma och jag en dag
när vi åkte upp till Vällingberget,
stället där hon växte upp,
men som hunnit bli en ödegård.

Vi satt med vår fikakorg på bron där.
Utsikt över vida fjällnära omgivningar.
Sa inte mycket, var tillsammans bara.
Ibland berättade Mamma nåt minne
och jag lyssnade gärna.

En sommar var Mamma borta.

Den sommaren var vi några som åkte
förbi Vällingberget, stannade till
och satte oss på bron där en stund.

Jag gick ner till lagårn. På lagårdsportens
timmervägg fanns namn skrivna.
Lågt ner fann jag i tunn blyertsskrift
Mammas ungflicksnamn.
Och högst upp, med grov timmermanspenna,
hade Pappa skrivit sitt namn.

Vad allt skedde med dom, mina föräldrar,
i tiden mellan de båda namnteckningarna ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

TÄNK OM man kunde sätta sej framför teven och i stället för alla intelligensfria såpoperor och fotboll, få se en film om en Norrlandsgård från förr, där våra nära och kära levt och verkat.Det vore väl en dröm?

Anonym sa...

Hej. Idag 091109 besökte jag för första gången Vällingberget, Jag är född och uppvuxen till tonåren i en by som heter Hälla 4 mil norr om Junsele. Sedan 45 år bor och arbetar jag i Skåne.Jag åger föråldrahemmet iHälla och är här så ofta jag kan. Min kamrat och jag är ofta ute och tittar oss omkring men detta med Vällingberget är något nytt och jag blir så himmelns nyfiken på när det började och slutade, vart gick dom och handlade,närmaste väg, skola herregud man vill veta allt.I Hälla fanns en Anna gift Lidgren.Vilken gård kom hom ifrån. Min meil r.olofsson@elia.com Mvh Roland