söndag 29 juni 2008

Min humla.

På förmiddagarna är jag gärna på balkongen.
Det är svalt där då, jag har en skön fåtölj
att sitta i och lite blommor att vila ögonen på.

Sen en tid får jag besök där varje dag
av en ensam humla som kommer enträget.

Humlan kan inte flyga
därför att den har för tung bakkropp.
Men det vet den inte om,
så den flyger ändå ! Säjs det.

Den landar alltid på en lobelia,
surrar runt i den, samlar nektar ett tag
innan den försvinner en stund. Men strax
är den tillbaka igen och alltihopa börjar om.
Hela dagen jobbar den på likadant,
flyger fram och tillbaka till sin lobelia,
aldrig till nån av dom andra blommorna.

Den har blivit nästan som en kompis.
Vid start och landning tar den
ju en sväng förbi mej.
Utan att göra mej nånting.

Tänker på T. Lindgrens "Hummelhonung".
Fast den boken handlar ju inte om min humla !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaså du har skaffat dej ett hudjur. Ett husdjur med sting!! Det är underbart med husdjur, jag har ju min svarta katt Maja som helst lägger sej i min favoritfåtölj och alltid dricker ur MITT vattenglas. Kolla så inte ditt nya husdjur lagt sej i din fåtölj för om du sätter dej så kanske du blir som Tjuren Ferdinand.

Anonym sa...

Har ni fått så nära relation så han/hon ska få ett namn?!