torsdag 11 december 2008

Djurplågare.

Jag är upprörd.
På Södergatan, utanför nya höghuset där,
stod en man och misshandlade sin hund
när jag gick förbi där på förmiddan.

Han slog hunden med kopplet,
sparkade på honom och ryade med hög röst.
Hunden skrek, gnydde, la sej ner på marken,
men mannen fortsatte att rya och slå den.

Jag kunde inte gå förbi utan att reagera,
jag gick fram till mannen och sa att så där
fick han inte bära sej åt emot sin hund.

Joho då, det var fullt lagligt det han gjorde
påstod han och satte igång att förklara för mej
varför hunden måste ha denna tillrättavisning.

Jag började inte grina och jag höjde inte rösten,
men fortsatte att tala om för honom hur fel han gjorde.
Mannen tyckte att då fick jag väl polisanmäla honom,
jag svarade att kommun har ju en djurskyddsförening.
Det ordet verkade lugna ner honom.

Vad kan man göra mer än ingenting,
bara gå därifrån och må dåligt...

3 kommentarer:

Anonym sa...

bra!

Anita sa...

Bra Gerda! Men...gör en polisanmälan! Så får man bara i n t e göra!!

Baronessan sa...

Du är min idol! Jag är inte så säker på att jag skulle våga. Människor som gör så där bryr sig säkert inte om att man säger åt dem heller. Man undrar ofta varför en del skaffar sig djur.