måndag 29 december 2008

Dasshumor.

Nog vet ni hur ett utedass ser ut ?
Nog har ni behövt använda ett sånt nån gång ?

Vi är många som har växt upp med ett utedass.

På en del gårdar hade dassen flera hål i rad,
man kunde följas åt dit, lika många som hålen var
och umgås med varandra medan behoven uträttades.

Hos oss, på vårat dass, fanns det bara två hål,
ett stort för vuxna och ett mindre för oss barn.

Dasset låg en bit bort, bakom lagårn.
På vintern när det var kallt,
kunde man, så att säja, frysa ashlet av sej.

Och jag minns en mycket kall vinterdag
när jag följde min lillebror dit
och i nån sorts storasyster-omtanke
drog ner mina byxor och satte mej där han skulle sitta
för att värma upp dasshålet åt honom först.

Någon sa att "Det var kärlek det !"
Jag vet inte - vi var ju mest osams, min bror och jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

När mina föräldrar flyttade till Jämtland så hade dom utedass.När man kom hem till julen och till mammas goda julmat så blev det ju många turer till utedasset med ficklampa i näven och pulsande i snön. Då hade man nog kunnat ge vad som helst för att ha en dasshålsuppvärmare.

Anonym sa...

Det ar val dom man alskar som man brakar mest med.. Gott nytt ar mormor!!

Anonym sa...

Osams eller inte - det fanns tydligen plats för små stunder av kärlek trots allt!
Gott Nytt År!

Anita sa...

Vi hade också utedass de första åren av mitt liv - till mitten av 50-talet då pappa byggde vårt badrum. Isch, vad jag tyckte illa om utedass på den tiden! Idag sitter jag mer än gärna i vårt utedass i sommarstugan. En stund av meditation med utsikt över tjärnen och allting.