måndag 16 mars 2009

Resa till Saxnäs.

För flera somrar sedan tog min svägerska och jag
några semesterdagar för oss själva och åkte upp till
Saxnäs eller Borga. Denna gången blev det Saxnäs.

Ångermanälven följde oss hela vägen
som en navelsträng hemifrån.
Vi åkte förbi ett kraftverk och förbi dammar
tills vi stannade för första fikapausen i Åsele.

I Åsele hade jag bott en period i mitt liv
och där hålls varje år en välbesökt marknad
så vi kände oss nästan som hemma
fast ingenting längre såg ut som jag mindes det.

Vilhelmina nästa ! Där brukade vi tanka bilen.
Bestämde oss för att äta också. Från en tidigare resa
visste jag om ett bra matställe, mitt i stan,
men nu hade det stället bytt både namn och meny
och blev inte alls den matupplevelse vi förväntat oss.

Lång väg kvar med små byar och många ödegårdar.
Vacker natur, ibland ödslig, men norrländskt mäktig.
Höga fjäll i bakgrunden och renar, enstaka eller i grupp
som plötsligt fanns vid sidan om vägen eller mitt på.

Så småningom dök Trappstegsforsen upp framför oss.
Turistanpassad med kiosk, krimskrams och servering.
Andhämtningspaus, snabbfika och inköp av reklamkeps.

Sedan var vi snart i Saxnäs, i stugan vi hade hyrt där.
Intill stranden av Kultsjön med Marsfjället tvärs över.
Solnedgången över fjället och sjön är otroligt grann,
en konstnär påstår att den är omöjlig att måla av,
resultatet blir bara hötorgskonst !

Nästa dag besökte vi Fatmomakke, samernas mötesplats
sen urminnes tid för bröllop, barndop och begravning.
Kyrkan finns kvar med kyrkogården, som ännu används.
Vi tittade in i kåtorna och vi besökte Lapp-Lisas bönekåta.

Från Bernhard Nords bok "I Marsfjällets skugga"
finns på andra sidan Kultsjön, strax före Marsliden
en liten stuga med ett enda rum och med torvtak
där bokens huvudpersoner ska ha bott och levat.

Vi gick in i stugan, såg den fattiga inredningen
och upplevde lite av atmosfären ifrån B. Nords bok.
Vi skrev våra namn på ett blad i gästboken därinne
och vårt besök kändes bekräftat - vi var där !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver så målande så det känns som jag var med på resan.

Anita sa...

Tack för en fin resa med dina ord!

Jag och en väninna planerar att åka till Saxnäs ett par dagar i sommar. Jag har inte varit dit tidigare, men det sägs vara så fint där. Konstnären Folke Ricklund är ju känd därifrån. Och Ricklundsgården vill jag gärna se.

Allt gott till dig!