onsdag 4 mars 2009

En läsupplevelse.

"Att läsa en bok för första gången
är som att finna en ny vän;
att läsa om den är som att återse en gammal bekant."

Det blev en fantastisk läsupplevelse
och min första kontakt med Göran Tunström
när han själv läste sin bok "Juloratoriet"
som följetong i radion ett år.

Jag har lånat "Juloratoriet" som talbok på bibblan,
följt händelserna i boken en gång till,
njutit av Göran Tunströms röst
och kommit människorna i hans berättelse nära igen.

Själv säjer han om sin "Juloratoriet" att:
"...rör sej i det själarnas gränsland
där vi blir synliga för varandra."

För "Juloratoriet" fick han i början av 1980-talet
Stora romanpriset och Nordiska rådets litteraturpris.

Jag har en bok av Tunström som heter "Tjuven".
Jag minns inte handlingen,
men jag ska nog läsa om den - också.

Inga kommentarer: