söndag 22 mars 2009

Biltur till Borga.

Min svägerska och jag åkte inte bara till Saxnäs,
ett par somrar tog vi en tur till Borgafjäll också

Jag minns inte riktigt hur vi kom dit.
Åkte vi över Vällingberget,
Granåsen och därifrån till Dorotea,
eller tog vi vägen över Åsele ?

Borga har sitt högfjällshotell,
ritat av Ralph Erskine - den berömde -
byggt så att hotell-taken ser ut
som en fortsättning på fjällmassiven bakom.

Där övernattade vi inte, istället hyrde vi en stuga
vid sjöstranden, med mäktiga Borgahällan tvärs över.

Första stugan vi fick, där gick inte dörren att låsa.
"Ingen fara, ni kan sova lungt ändå", påstod ägaren !
Fast då vi envisades, fick vi till slut en annan stuga.

En natt kom ett åskväder. Åsk-knallarna ekade
mellan fjälltopparna, liksom dubbelt upp i styrka.
Gick inte sova, vi satt uppe, rädda men fashinerade.

I den rena luften efter regnet tog vi nästa dag
en promenad till Storjola - vid vägs ände.
Därifrån går vandringsleder till platser flera mil bort.
Klimpfjäll, Stekenjokk, Ankarvattnet o.s.v.

Lätt drömma om en fjällvandring till någon av dem,
men vi vände om efter Storjola och gick tillbaka.

Jag minns en häftig middag i Borga en gång
och jag minns björnfrossa från en annan gång.
Återkommer...

3 kommentarer:

Anita sa...

Till Borgafjäll åkte hela familjen en gång när jag var liten för att plocka hjortron!

Gerda sa...

Hittade ni några ?
Men så långt åkte ni väl inte
utan att ta reda på först om det fanns hjortron där.
Kul att du hör av dej, tack !

Anonym sa...

Borgafjäll!!!! Min pappa jobbade åt televerket och för en 60-70 årsedan så drog han en stolplinje upp på fjället för att dom skulle få telefon i stugorna. Mamma, jag och en kamrat till mej följde med och vi tältade. Mamma lagade mat över öppen eld och hon och pappa fiskade öring i bäckarna medan min kompis och jag roade oss så gott det gick. Vi kom till en gård som hade killingar och då hade vi skoj med dem. Men på gården fanns en retsam pojke som vi en gång låste in på utedasset. Det blev inte populärt.Tänker tillbaks med beundran för min mamma som lagade mat till 4 personer utomhus i flera veckor. Men hon var ju också en sjutusan till kvinna.