onsdag 25 februari 2009

Fettisdag.

Fettisdag igår.
( Är en dag sen. )
Vädret stämde överens med dagen,
utevänligt, behagligt nollgradigt.

Jag minns fettisdagarna när jag gick i skolan,
i alla fall en av dem. Friluftsdag kanske det var.

Ute på skidor nånstans, stannade till vid en lada,
hur vi stod lutade mot ladans vägg i solskenet
och åt en apelsin.

Jag minns apelsinen som nånting överdådigt.
Frukt hade börjat finnas igen efter krigsåren.
"För det har kommit en båt med bananer"
sjöng Harry Brandelius i radion.

Det var lite lyxigt att stå där i solskenet
med en egen apelsin alldeles för mej själv
utan att behöva dela den med ett syskon.

Jag åt apelsinen långsamt.
Gnagde först av det vita från skalet
och det vita som satt löst runt själva frukten.
Sedan höll jag apelsinen mellan händerna,
kände på den, luktade på den,
njöt en stund av att äga den ( tror jag )
innan jag bröt loss första klyftan och började äta.

Fettisdag - det är skidor, solsken och en apelsin.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nog tar jag hellre en apelsin än en semla på Fettisdagen.

Anonym sa...

Jag tar hellre en semla än en nyttig apelsin. Bullen kan jag vara utan - men mandelmassan och grädden vill jag gärna ha. Mums filibabba !!!!!!!!

Anonym sa...

Väldigt vackert skrivet!
Björn.