söndag 15 februari 2009

Det gula skolhuset.

www.junsele.nu finns en bild
av skolan som jag gick sex år i.

Fast jag aldrig tyckte om att gå dit
blir jag nostalgisk när jag ser bilden.

Bakom fönstren längst ner gick jag första klass
och det sista året innanför fönstren högst upp.

Skolhuset framkallar också minnen
om livet jag levde utanför skolan.
Vardagar, julferier och sommarlov...

Men hela tiden fanns skolan ändå med
som det centrum hela tillvaron rullade kring.

Nu efter alla år som gått skulle byggnaden rivas,
tills någon kom på att den kunde användas till annat.

Mina minnens gula skolhus får stå kvar !

1 kommentar:

Anita sa...

Gerda! Under två år åt jag skollunchen i den gula skolan. Jag gick nämligen i den närliggande realskolan (en mindre gråblå byggnad) mellan 1961-1963.

Men vad skönt att skolan inte behöver rivas! Junsele IF har köpt huset och tänker använda det, som du kanske läste.