tisdag 17 februari 2009

Det blåser kallt, kallt väder ifrån sjön.

Jag fryser.
Min lägenhet är av det kallare slaget.
Kanske behöver elementen luftas ?
Kanske ska ventilen i skafferiet stängas ?
Kanske både - och ?

Klär på mej i långärmat och långkalsong-at.
Efter en promenad runt Måby blir jag varm,
men orkar inte mer än en vända,
efter ett par timmar så fryser jag igen.

Minns barndomens hemsydda grå vadmalsbyxor.
Vadmal var varmt under lång och kall skolväg.

Ingen annan i skolan hade såna byxor.
( Fast ingen annan hade så lång skolväg heller. )

Byxorna var stora, rymliga, bylsiga
med resår längst ner på benen.
Oj, så jag skämdes för dem !

När vi hade bytt om för en gymnastiklektion
och hängt upp våra kläder på krokar under vägghyllan,
då ser jag än idag hur mina vadmalsbyxor utmärker sej
som det största och fulaste plagget av alla där.

Hann jag växa ur dem till nästa vinter, tro ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns min syster som gick med rumpan mot husväggen när hon gick till skolan. Hon ville inte visa sin lappade byxbak!

Du har förresten en utmaning på min hemsida!

Anonym sa...

Förr var man ung och hetblodig. Nu är man gammal, kall i arselet och blodfattig.Man hurves och fryser hela dagarna och längtar till sommar och sol och koskit i hagen.