onsdag 15 oktober 2008

Stjärna.

På promenaden igår gick hunden och jag
förbi hos de mörkbruna och stora kossorna
som går och betar i Vattenparken vid bussgaragen.
Vi stannar och tittar på varann en stund
och jag kommer ihåg Stjärna
en av de små svartvita fjällkorna hemma.

Stjärna var skällkon i sällskapet.
Den av korna som bestämde över de andra,
hon fick bära skällan i en läderrem om halsen
och nog var Stjärna den bestämmande allt.

Hon var svart och vit - jag tyckte så stor.
Ungefär jämngammal med mej
och fanns med under hela min barndom.

Stjärna var min tröst ibland om jag var lessen.
Såna gånger fanns hon där i sitt bås i lagårn,
jag kunde sätta mej vid hennes huvud,
slå armarna om hennes hals och grina.

Jag minns den trygga lukten av henne
och ljudet av hennes lugna tuggande.
( Kor tuggar alltid - äter hö eller idisslar. )

En gång i vuxen ålder berättade jag för Pappa
om mitt och Stjärnas "förhållande".

Ja, visst mindes han den folkilskna kon,
som en vuxen människa aldrig kunde gå nära
utan att hon slängde med huvudet och stångades.
Men barna tålde hon - sa Pappa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju din vän Gerda. Betyder det att jag är en riktig kossa????

Baronessan sa...

(Ha, ha, Gun - vilken fullträff!) Jag är också uppväxt med kossor runt husknuten även om det inte var våra kor. Familjen skrattar åt mig för varje sommar blir jag "kosjuk" och bara måste få klappa en ko. Jag skulle gärna ha en som sällskapsdjur om jag kunde. Inte så kul med koskit på parketten bara.

Anita sa...

Hej Gerd!
Hittade Din blogg när jag gogglade på "Doris Berglund". Jag har läst stora delar av Din fina blogg nu, och förstår att Du har Dina rötter i Junsele? Du skriver om Vällingberget och Betarsjön; båda välkända platser för mig. Jag bor numera i Omsjö Näsåker, men har mina rötter på fars sida i Junsele.
Det skulle vara roligt om Du skrev en rad - (jag kan inte hitta Din mailadress på bloggen)
Min mailadress finns på min blogg.

På min blogg finns också ett referat från Nicke Sjödins underbara releasefest i förra veckan. Jag ser att du ibland refererar Nickes fina dikter..

Allt gott!
Anita (Smulan)