tisdag 5 augusti 2008

Nostalgi.

Det är en viktig känsla, säjer Karin Johannisson,
professor i idéhistoria i DN idag.

Nostalgi - en bitterljuv känsla.
Den för mej tillbaka till historien om mej själv.
Men bara till dom goda bitarna.
Nostalgi är kopplad till egna minnen,
de ögonblick då jag känt mej hel och innesluten.

Vi längtar efter hemhörighet.
Nostalgi skapar tillhörighet, gemenskap och lust.
T.o.m. mellan människor som aldrig tidigare träffats.

Skönt få veta att mina minnen är accepterade
och inte bara flummiga tillbakablickar
i en äldre individs hjärna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar ocksa nostalgi kanslan!Det ar inte alls flummigt. Tydligen ar varat luktsinne det sinne som ar starkast kopplat till minnen och nostalgi.

Anonym sa...

Nostalgi!! Tänker tillbaks på när vi var unga Gerda och kunde promenera fån vårt dansställe på Kungsgatan, genom Söder och över Skanstullbron hem till Enskede mitt i natten. Trygga utan att bli antanstade av fula gubbar. Hur är det nu 50 år senare? Jo vi har blivit fula gummor.

Gerda sa...

Inte är vi SÅ fula...

Anonym sa...

om jag jämför med för 50 år sen så ser då åtminstone jag ut som ett stort fett russin. Men du är fin Geda.