onsdag 20 augusti 2008

Lingonplockarväder.

Det är höst.
Jag har sett första fågelsträcket dra söderut.

Idag är väder att plocka lingon, hög luft och soligt.
Förr skulle ett helt vinterförråd av lingon plockas,
den sylten var lika viktig till maten ibland som salt.
När socker var en bristvara under 2:a världskriget
åt vi sylten sur, osockrad.
Fast jag antar att årgången blev mindre då.

En dag i lingonskogen var minnesvärd.
Med en sotig kaffepanna och mat i ryggsäcken
cyklade vi så länge väg fanns, sedan gick vi till fots
till det bärställe Pappa, som skogsarbetare, visste om.
En stor näverkont ställdes på en stubbe,
alla plockade vi mindre korgar fulla och tömde dit.
Jag vill minnas att det kunde ta hela dagen ibland
innan den stora konten ville bli full.

Rasterna var det bästa på hela dagen !
Pappa gjorde upp en eld, fyllde den sotiga pannan
med vatten från en bäck, lade på kaffet
och hängde den över elden, fastsatt på en käpp.

Inget annat luktade så gott och smakade så bra !

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad underbart!
Jag kan också känna dofterna av skog och lingon när du berättar så levande.

Anonym sa...

Och kaffet..hur kunde jag glömma det..=)

Anonym sa...

Vad fint skrivet!