onsdag 13 augusti 2008

Lagledar´n.

OS-tider, jag antar att fotboll också ingår,
så fastna jag för Nicke Sjödins dikt "Lagledar´n".
Lite om fotboll förr i tiden kanske.
Så här skriver han:

Lagledar va du, bar väskern å läst´n
å remnåla här i keps´n.
Om vi låg under me 5-0 i halvtid sa du:
"Dä gå fint, pojkar. Vi tar dom"
Sen förlore vi mä 9-0
å kasta lerbyxern å benskydda på dej
å lova i harmen: "Aldri mer nån fotboll."
Men du tände pipa din å sa:
"Nästa söndag ha vi Tåsjö-a. Dom ta vi."
Enda kritiken du hade var då vi sköt för löst:
"Se hur han skjut ! Timotejen viks int !"
Men om det va hårdskotta
var du int så noga vart boll´n for:
"Jävla bra skott ! Hadd det där gått in
hadde blive mål !"
Lite retfull kunde du va´. En gång
skrek du så det hördes över halva Helgum:
"Lägg straffen du Nicke, som ha tege student´n !"
Farlit sne´n straff vart det. Inge mål,
inge stabbskott ens. Det vart inkast,
å inge mer straffläggning för min del.
Men bra mycke poäng skrapa vi ihop
tack vare taktiken du lärde oss då det stod 0-0:
"Spark´ den åt hälvete !"
Hur fick du nå pengar att räck till?
Int fanns nån Bingo å int fick vi nåt av kommun.
Lik förbannat åkt vi buss båd åt Graninge å Norråker.
Ibland fick bussförar´n spela vänsterytter.
Han var int´ sämst.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att läsa! Själv flyttas jag upp till Norrland av dialekten.

Gerda sa...

Tack !
Å ändå ha jag "översatt" en del ord.

Anonym sa...

OS I all ära men huga va man bli less på fotboll.Store starke kärer som kut å jaga en boll på en gräsmatte. Ha dom int nå bätter för sä å så ska vi behöv sitte å titt på elände.