söndag 23 november 2008

Ur Bondepraktikan ?

Utanför sängkammarfönstret står ett par lönnar.
Där såg jag häromdan två rödbröstade domherrar
som hoppade runt bland grenarna
och pickade i sej nånting.

Jag minns från kalla vintrar i Norrland
att det kom stora skaror domherrar
som slog sej ned i rönnarna på gården
och åt upp, rensade bort, alla bären.

Mer sällan har det hänt att jag sett dem härnere.

Samma dag pratade jag med Norrland
och nämnde i förbifarten att jag just stod i fönstret
och tittade på två vackert röda domherrar utanför.

De fåglarna varslar om snö ! Påstod Norrland.

Och vad har vi fått - om inte just snö !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, nog har vi fått snö så det räcker och blir över.

Anita sa...

Domherrar och snöfall - här i Omsjö ser jag både ock just nu!

Ha det gott! Smulan

Anonym sa...

Jag blir glad av snö.

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR snö...