fredag 14 november 2008

Namnsdag med gröt.

Emil har namnsdag idag.

Jag hade en farbror som hette Emil.
Farbror Emil var den snällaste, gladaste
och den roligaste av alla mina farbröder.

Farbror Emil körde buss.
Att köra bil var tillräckligt stort på den tiden,
så att farbror Emil körde buss,
det gjorde honom i mina ögon till den störste !

När Mamma fick scharlakansfeber
och låg på epidemisjukhuset några veckor,
då fick min bror och jag bo hos farbror Emils.

En gång kappåt min bror och farbror Emil kvällsgröten
Min bror ville vinna och åt för mycket
så att han fick ont i magen sin och började skrika.

Fortfarande ser jag för mej och minns när farbror Emil
lägger min bror på köksbordet och rullar honom
på den uppsvällda magen runt, runt, från sida till sida
medan min bror fortsätter att skrika.

Nu vill vi ju veta hur det slutade - men jag minns inte.
Bara att min bror bevisligen överlevde.
Och att farbror Emil säkert drog en suck av lättnad.

Inga kommentarer: