torsdag 8 januari 2009

Nicke Sjödin igen.

På tal om de namn barnen får nu för tiden
så berättar Nicke Sjödin i "Gammelvärla" om
hur namngivning kunde gå till en gång.

En gubbe som hette Jan kokte falit go´n mese,
så han kallades Mese-Jan.

Pojken hans hette Danel - MeseJansDanel.

End´n som överlevde av hans barn
hette Alik - MeseJansDanelAlik.

Den där Alik kunde int`
tänka sej nåt bättre namn åt pojken sin,
så han fick heta Alik också.

Men för att skilja han från pappa sin
kallades han DanelAlicken.
Det blev hopdraget till Dalicken,
MeseJansDanelAlickaDalicken.

Han flytta ihop me en käring som hette Tim
- i tellnamn.
MeseJansDanelAlika-DalickensTim.

Hon hade en pojk som hette Nils,
men dom kalla´n för Nick
för han hang mä huve.

Han fick äta bara kall-gröten,
för det tog sådan tid för käringa att ropa åt´n:

"Hördu MeseJansDanelAlika-DalickensTimsta Nick,
kom in å få dej en gröt."

7 kommentarer:

Anonym sa...

Världens största grattis på födelsedagen! Vi ses i kväll

Anonym sa...

Grattis mamma, vi syns ikväll

Anonym sa...

Grattis mormor! Kan inte komma ikväll men jag hoppas ni får det riktigt mysigt. Kram!

Anita sa...

Jag får väl säga som n´Nicke skulle ha sagt (kanske): Grattis a´Gerda på födelsedagen i efterskott!

Anita

Gerda sa...

Tack Anita i Omsjö,
jag säjer som nån sa hemmavid en gång för länge sedan ang. gratulationer:
"Jag ta emot bå´ en månad före
å en månad ätte !"

Gerda sa...

Tack Anita i Omsjö,
jag säjer som nån sa hemmavid en gång för länge sedan ang. gratulationer:
"Jag ta emot bå´ en månad före
å en månad ätte !"

Anita sa...

:)
Hälsningar Anita