söndag 18 januari 2009

Flickan hette visst Griet.

Jag mindes att jag har sett en tavla,
ett konstverk, som heter "Flicka med pärlörhänge",
så igårkväll när TV visade en film med samma namn
börja jag titta, kanske handlade filmen om den tavlan?

Det gjorde den och jag blev fast - filmen var bra.

Jag hittade en bild på tavlan, den är fascinerande,
jag vill inte släppa blicken ifrån flickansiktet,
nästan att jag kan uppleva hennes insida.

Konstnären hette Johannes Vermeer,
levde på 1600-talet och konstverket
hänger i Haag, på Mauritshuis museum där.


2 kommentarer:

Anita sa...

Åh ja, det är ett vackert konstverk. Det finns en bok med samma rubrik också. Tyvärr har jag inte läst den boken - den kanske ligger till grund för filmen du såg??

Gerda sa...

Yes, filmen gjordes efter boken
och heter likadant "Flickan med..."