söndag 14 september 2008

Smörklicken.

Jag har alltid tyckt om att skriva.
Redan innan jag hade hunnit lära mej bokstäver
så klippte och klistrade jag ihop bilder
och skickade som brev till en av mina kusiner.

Pappa köpte Folket i Bild, rumsren på den tiden.
Där fanns en sida för barn och en gång
fick man skriva berättelser och skicka in dit.

Jag skrev, berättade om en dag då jag var getare.
Följde med, "geta" korna, då de släpptes på skogen.
Antagligen visste Mamma att korna själva hittade
vart de skulle gå och sedan hem igen till kvällen.

Men det var en spännande dag för mej,
jag hade hört Mamma berätta om när hon var barn
och ofta fick vara getare, vare sej hon ville eller inte.

Jag hade mat med i ryggsäcken, bl.a. en flaska mjölk.
Av alla mina rörelser under dagen
hade det bildats några små smörklickar
som låg och flöt överst i mjölkflaskan.

Berättelsen om min dag som getare
den kom in på barnsidan i Folket i Bild
och hade fått rubriken "Smörklicken".

Jag ångrar att jag inte har sparat den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skriv till tidningen och fråga, dom kanske har den kvar i något arkiv....

Gerda sa...

Folket i Bild las ner 1963 och
sedan kom herrtidningen Fibban.
FiB Kulturfront startades också då,
men jag tror inte att nån av dom har sparat på min lilla Smörklick.